Foto’s: To post or not to post, that’s the question!

Hoe kan ik een blogpost nu beter starten dan met een referentie aan Shakespeare in mijn blogtitel? 😀

Omdat mijn werk het niet echt (lees: echt niet) toelaat dat ik open ben over mijn pervy-side, ben ik altijd redelijk voorzichtig met mijn identiteit online. Ik wil namelijk mijn baan niet kwijt, en ik wil dat ook niet riskeren door roekeloos om te gaan met het hele BDSM-verhaal. Één van de belangrijkste stelregels die ik daarin altijd hanteerde, was dat ik geen foto’s online wil waarop zowel mijn gezicht als iets wat met kink te associëren is, zichtbaar is. Foto van smiling me? Prima! Foto van teh epic knifeplay? Awesome! Allebei tegelijk? No thanks!

Bij het D’s United 5-feestje heeft chell ontzettend leuke foto’s gemaakt, waaronder ook een aantal waar ik met mijn gezicht op sta. Dat heeft toch bij mij weer voor twijfel gezorgd: Ik wil de leuke foto’s waar ik op sta, ook gewoon delen op FetLife! En dat ik op de foto met een groot deel van de subjes, als enige met mijn handen voor mijn gezicht sta, vind ik ook suf. Het staat gewoon ontzettend stom, en ik wil ook gewoon leuk en vrolijk en blij kunnen kijken op zo’n foto, en dat dan ook delen met mijn medepervs op FetLife of op fora!

Waar ik eerst heel duidelijk en heel strikt was met een “No way, Jose!”-houding (en ik zag het ook echt als principekwestie), merk ik dat mijn grenzen toch verschuiven daarin. Het helpt wel dat ik mijn foto’s op FetLife aan kan merken als “Friends Only”, wat het toch een stuk minder eng maakt, want dan zijn het in ieder geval alleen maar mijn vrienden die die foto’s zien. Maar tegelijkertijd kunnen zij allemaal een screenshot maken, de foto opslaan en naar mijn werkgever sturen! Not bloody likely, maar het kán, net als het best kan gebeuren dat ik één van mijn vriendjes minder tof ga vinden, waardoor diegene een motief zou kunnen hebben om dat te willen doen. (dat geloof ik niet écht, het is echt een worst case-scenario idee)

Foto’s voor iedereen zichtbaar maken, dat zie ik sowieso (nog?) niet zitten. Dan hoef je je alleen maar op FL te registreren om mij te vinden, easy as pi! Dat wil ik niet. Friends only is dan toch nog een stapje veiliger, I guess. Maar in hoeverre is dat écht veilig? Is dat niet gewoon schijnveiligheid? Ik vind het moeilijk.

Romanticide heeft de stap al wel gemaakt, en hij staat (herkenbaar) op een openbare foto van hetzelfde feestje (maar dan met alle Dominanten, en omg, hij ziet er zóóóó smexeh uit op die foto!). Dat vind ik al best moeilijk (al heb ik er vooraf mee in mogen stemmen hoor, hij heeft ’t niet zonder overleg gedaan), want nou ja, je wéét maar nooit! <insert compleet onrealistische dramascenario’s here>

Vanavond ga ik samen met Romanticide de knoop over foto’s van mij doorhakken. So who knows, misschien verschijnen er ineens herkenbare foto’s van mij op FL. En misschien kies ik toch wel weer voor privacy en (schijn)veiligheid, en blijf ik saai en anoniem…

2 thoughts on “Foto’s: To post or not to post, that’s the question!

  1. lumen1987 schreef:

    Tsja, ik ben zelf een tijdje onder deze nickname herkenbaar terug te vinden geweest. Op een gegeven moment begon ik me er toch niet fijn bij te voelen en ben ik erg druk bezig geweest om mijn breadcrumbs te verwijderen. Ik herken het dilemma wel van het willen delen van leuke foto’s, maar niet herkenbaar willen zijn. Ik vind het ook wel eens leuk om even een stortvloed van “Oh wat gaaf” of “Dude, jij bent eigenlijk best wel hot!” reacties langs te zien komen op fetlife, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen wie dat niet zou hebben. Ik heb nu eigenlijk 1 foto gehad waar ik niet herkenbaar op sta, die echt het delen waard was. Maar uiteindelijk niet gedaan, en inmiddels gezien de relatie breuk zal die foto ook niet meer online verschijnen.

  2. […] Een van de risico’s voor mensen die actief zijn in de kink scene, is dat ze ge-out kunnen worden aan mensen; Vooral bij mensen waar het hen problemen kan geven. Er zijn genoeg bedrijven in de wereld die niets te maken willen hebben met personeel dat aan SM doet vanwege mogelijke imago schade. Er zijn kringen waarbinnen BDSM sterk wordt veroordeeld en je buiten kunnen of zullen sluiten als blijkt dat jij “een van zieke mensen” bent. Het kan je relatie kosten als je partner zich totaal niet in jouw kink kan vinden en er ook niet mee kan of wil leven. Worst case scenario? Misschien extreem maar je zal als kinkster maar op de jacht lijst komen te staan; Denk aan een moderne heksen jacht, maar dan op seksuele non-conformisten. Mocht je ook nog iemand anders haar mening willen lezen hierover, Sabrina heeft hier ook al eens over geschreven op Think about Kink. […]

Geef een reactie

