Communicatie is complicated!

(eigenlijk stond deze blog al een tijdje klaar, dus de voorbeelden die ik aanhaal zijn niet altijd even recent, oops!)

Ik ben altijd heel gelukkig met het feit dat Romanticide en ik een D/s- en een liefdesrelatie kunnen combineren. Hij is mijn maatje, mijn Meester, degene met wie ik maf kan doen en een idioot kan zijn, maar ook degene tegen wie ik opkijk, wiens wil voor mij vreselijk belangrijk is, degene die mij bijna overal in mag overrulen en die ik gelukkig wil maken door hem goed te dienen. Het heeft echter ook wel eens zijn nadelen, dat hij al die dingen door elkaar heen is.

Een tijdje geleden werd er op FetLife wat gegeind over roze bondagetouw i.c.m. twee andere subbies en ondergetekende. Natuurlijk was er snel genoeg een groepsgesprek op WhatsApp aangemaakt om met zijn drieën te gillen over het hele idee van roze bondagetouw (ik heb nogal een thing tegen roze, schrijf ik misschien een andere keer nog wel wat over). Daarin werden ook wat dingen geroepen die ab-so-luut niet bij het Dominante volk terecht mochten komen, en we moesten erg lachen. Romanticide vroeg zich af wat er zo grappig was, en hoewel ik me daar eerst nog wel vakkundig uit wist te praten met een mooi verhaal, begon het later toch te wringen. Hem een mooi verhaal vertellen om de waarheid te verbergen, da’s een leuk eufemisme voor liegen. Liegen is baaaaaaad, en ik wist ook dat Romanticide dat niet kon waarderen, dus ik voelde me er vrij snel lullig over.

Dankzij deze situatie merkte ik zo’n nadeel van een alles-in-1-relatie (weer eens wat anders dan een alles-in-1 internetabonnement): Ik wilde de lol met hem delen omdat we er dan samen om konden lachen, maar ik kon het tegelijkertijd niet vertellen omdat het tegen mij/ons gebruikt kon worden. Uiteindelijk heb ik maar gevraagd of ik iets mocht vertellen zonder dat hij het tegen me zou gebruiken, en dat mocht, dus kon ik het alsnog zeggen.

Daarmee is ’t probleem an sich niet echt opgelost, want het zijn vaak ook dilemma’s voor mij. Misschien wil ik ook wel dat hij iets doet met wat ik vertel, maar wil ik het op dat moment gewoon kunnen vertellen. Gaat hij het dan niet als ‘afblokken’ ervaren als ik iets vertel en hem vraag het niet tegen me te gebruiken? Het zelfde geldt in de situatie die we nu ook al een paar keer hebben gehad, waar ik grenzen aan moet geven voor spel met anderen. Dat hadden we bijvoorbeeld voor D’s United 5, waar ik aan iemand gematcht zou worden, en dus o.a. voor dat spel na moest denken over mijn grenzen. Spelen met anderen biedt gewoon mogelijkheden die je onderling niet direct hebt, maar veel van die ideeën halen mij uit m’n comfortzone. Moet ik dat dan aan Romanticide vertellen en hopen dat hij aan kan voelen of het een “Hell no!” of een “Ik vind het heel eng, maar het lijkt me ook heel gaaf” is? Moet ik het maar niet zeggen zodat hij het niet tegen me kan gebruiken? Het blijft lastig.

Wat in dergelijke situaties de boel nog moeilijker maakt, is dat Romanticide ook degene is die moet communiceren naar anderen over wat ik wel en niet wil. Ik ben zelf geen ster in roepen dat ik dingen leuk vind (behalve tegen hem dan) en bij het voorbespreken van een spel met een ander dan Romanticide, gaat het meeste toch via hem. Ben ik niet duidelijk genoeg, dan kan hij geen goede info verschaffen, en da’s helemaal suf, for all parties involved.

Voorlopig houd ik ’t maar op “toch vertellen en ik zie wel waar ’t schip strandt”, en daarbij probeer ik zo veel mogelijk over te brengen of iets mij trekt of niet. Het wordt anders toch ook moeilijk om mijn mond te houden. Zit ik daar een beetje te stuiteren “Gaat u nou nog vissen naar wat ’t was Meester?” <drie minuten later> “Ik vind uw visskills wel een beetje belabberd hoor Meester.” <nog drie minuten later> “Nouuu, Meester, waarom vist u niet???”. Prima manier om voor veel hilariteit bij Romanticide te zorgen, maar ook wel hét bewijs dat ik dingen ook met mijn aanstaande echtgenoot (oeh, wat klinkt dat fancy) wil kunnen delen, zelfs al is hij intussen ook mijn Meester.

2 thoughts on “Communicatie is complicated!

  1. lumen1987 schreef:

    Het is inderdaad een interessante kwestie. Kan enkel niet echt uit eigen ervaring spreken, gezien ik amper ervaring heb als sub.
    Vanuit het perspectief van “de andere kant” kan ik alleen zeggen dat het wordt gewaardeerd als sublief aangeeft als ze erg tegen iets opkijkt of iets dergelijks. Ik ben een groot voorstander van open communicatie, ook als het om iets gaat dat potentiëel tegen sublief gebruikt kan worden. Het gaat doorgaans om relevante zaken en kans soms ook helpen nieuwe invalshoeken te zien waarin je samen kan ontwikkelen.

  2. […] zelf wel leuk vinden. Doet me ook een beetje denken aan wat Sab{r}ina pas geleden schreef over communicatie. Daarbij heb ik nog een troef: ik ben een ongelooflijk geduldig persoon. En druk stuiterende subjes […]

Geef een reactie

