Waltzing back

Toen ik jonger was, tot ongeveer iets van achttien jaar, vond ik dat oudere mensen mij gewoon niet snapten. Nu ik in de dertig ben, ben ik er zeker van dat ik jongere-ik niet helemaal meer begrijp. Dat terwijl ik haar toch best wel aardig ken…

De reden dat ik haar niet helemaal begrijp, is dat ik nu meer ervaring heb. Dat beïnvloedt mijn inschatting van risico’s en mijn prioriteiten. Aan de ene kant had ik haar zoveel dingen willen besparen, of haar willen vertellen dat het achteraf gezien allemaal niet zo’n ramp was. Maar ik weet niet of ze daar op dat moment open voor had gestaan en of ze er echt beter van was geworden. Iets weten en iets ervaren hebben zijn toch echt verschillende dingen. Soms moet je iets doorgemaakt hebben, om het echt te begrijpen.

Ik heb nu ook wel eens kennis die ik wil delen, maar ik ben daar toch terughoudend in. Als ik anderen zie die staan te dringen om hun goede raad aan te bieden, krijg ik daar soms een beetje jeuk van. Het is allemaal leuk en aardig dat mensen niet opnieuw het wiel uit hoeven te vinden, maar het is ook leerzaam en fijn om ruimte te hebben voor experimenteren en om fouten te maken. Verder is het ook heel makkelijk om een waarde-oordeel, een Enige Juiste Methode te vervlechten in je informatie. Natuurlijk kun je nooit 100% objectief zijn, maar ik vind het wel zo eerlijk als je duidelijk maakt wat een feit is en wat jouw ervaring is. Ik vind het jammer dat mensen soms wat werkt voor hen automatisch zien als de beste oplossing voor anderen. Want ga je dan respect eisen voor jouw ervaring en kennis terwijl je geen moeite doet om je te verdiepen in de omstandigheden van de ander? Veel succes daarmee…

One thought on “Waltzing back

  1. Raaf schreef:

    Iemand leert eerder dat je vuur niet kan vasthouden, door zich flink te verbranden, dan zijn hele leven vertelt worden dat het zal gebeuren……

Geef een reactie

