Eerste keer touw-workshop gegeven (en mijn stijl van bonderen)

Sorry voor de stilte van mijn kant, ik heb de afgelopen tijd nog zo heel erg veel inspiratie gehad voor blogposts. Een van de redenen is dat ik ben gevraagd om voor het SamariuM JF van 15 september een workshop te geven voor 5 koppels. (Een andere reden, heel slecht, is de game Guild Wars 2 waar ik nadat ik terug kwam van werk veel plezier mee heb) Een workshop gericht ter introductie voor bondage. Ik heb al een paar keer op JF’s (al begon dat op een gegeven moment meer op een systematisch iets te lijken) prive wel eens het een en ander uitgelegd. Maar ik ben voor dit JF gevraagd om een officiële workshop te geven.

En dat was super tof om te doen. Mensen waren erg positief en enthousiast en het leek dat er zeker een vervolg moest komen. Bij het uitwerken van de workshop ben ik flink op het net gaan kijken wat andere mensen doen bij hun bondages, zodat ik een wat breder spectrum aan ervaringen kon delen op de workshop dat slechts mijn visie. Uiteindelijk is de workshop wel gegrond op mijn manier van met touwen en bondages werken.

Wat is precies mijn manier van bonderen? Nou, ik ben een best pragmatisch en practisch aangelegd persoon als het gaat om bondages. Voor mijn gevoel moet de bondage een doel hebben en deze ook efficiënt genoeg berijken. Als ik een bondage aanleg, zal je niet snel sier-bondage aspecten tegenkomen. Ik vind het wel mooi om te zien hoor, daar niet van. Maar ik heb me er nooit echt in verdiept om het zelf ook aan te kunnen leggen. Staat een beetje in het “Komt nog wel” traject. Ik heb meer mijn interesses bij bondages die fysieke bewegingsvrijheid verminderen, onconfortabele bondages en predicament bondages.

Ik ben verre van dogmatisch aangelegd als het om touwbondage gaat. Je hoeft bij mij niet aan te komen met een opmerking als “Ik werk uitsluitend met hennep touw” of “Niet met kunststof touwen werken, want die branden op de huid”. Ik werk zelf met nylon, en bijna alle negatieve dingen die ik over nylon heb gehoord heb ik nog niets van gemerkt.

Ik heb meer gevoel voor geïnformeerd zelf keuzes maken. Bijvoorbeeld dat iemand aangeeft dat hennep touw authentiek touw is die je bij shibari tegen komt, maar dat er wel het een en ander bij komt kijken voordat je er goed mee uit de voeten kan. En dat er best veel zorg bij hennep touw komt kijken, waartegen kunststof touwen deze zorg veel minder hebben. Dat kunststoftouwen uitstekend werken voor bondages in het water, en dat met natuurvezel touwen dat een minder succes is. Dat daar ‘tegenover’ staat dat kunststoftouwen nare eigenschappen hebben van smelten en aan de huid plakken bij hitte (denk als je met vuur gaat spelen), waarbij natuurvezel touwen verschroeien en niet aan de huid gaan plakken.

Mezelf zou ik niet omschrijven als een shibari artist, noch een touw artist. Daar komt vaak een stukje showmanship bij kijken waar ik op dit moment geen interesse in heb. Ik heb er ook niet echt de ambitie voor op dit moment. Vaak ligt de focus op werken met fototechnische aspecten als belichting en lichaamsvormen, en esthetisch gaaf uitziende bondages of dat er een bepaalde lading vanaf straalt. Nu vind ik het wel leuk om een gave foto te kunnen maken om te laten zien wat ik kan, maar aan de andere kant ben ik ook weer veel te zelfbewust van mijn eigen bondeer- en fotograat-vaardigheden dat ik het niet doe. Mijn showmanship zit bij mij meer in mijn danshobby I guess 😉

Als ik bondeer, probeer ik een bepaalde sfeer erin te mixen terwijl ik aan het bonderen ben. Ja, je kan je bind-persoon netjes laten staan en vastmaken, maar als je daar de mogelijkheden voor hebt zou ik het liever nog gaan aankleden met wat extra spanning. Het bondprocess zelf, daar maak ik af en toe ook een spel op zich van. Een soort striptease, maar dan niet dat er steeds stukken kleding wegvallen met de tijd. Maar dat er met de tijd stukken vrijheden weggenomen worden. De peroon aanraken op plekken waar die zich eerst van kon verweren, en nu niet meer. De wilskracht om vrij te willen zijn te ondermijnen door het besef op te roepen dat het vast zitten wel ongelooflijk prettig is voor diegene. Dat soort dingen.

Een aantal dingen zijn van de workshop al terug te vinden op de Academy. Ik heb er de Enkele Kolom Bondage en een variant van de Dubbele Kolom Bondage die op Academy staat beschreven. Het stukje besefwording van waar op te letten als je met touwen gaat spelen, dat is op dit moment nog in ontwikkeling maar wel bijna af voor mijn gevoel. De case waarmee ik de workshop afsloot, hoe een geschikte hogtie voor een bepaalde gelegenheid aan te leggen, zal niet in precies diezelfde vorm terug te vinden komen op de Academy. Waarschijnlijk dat ik het uiteindelijk ga opbreken in verschillende onderdelen en dat die zijn weg naar de Academy weten te vinden. Ik zal dus ook de komende tijd wat minder actief zijn met blogposts maken, omdat ik de stof van de workshop in de Academy wil gaan stoppen.

-Lumen1987

5 thoughts on “Eerste keer touw-workshop gegeven (en mijn stijl van bonderen)

  1. Roel schreef:

    Hulde voor geinformeerde keuzes, en je kunt inderdaad met nylon prima knopen, mits je je techniek daarop afstemt. Ik hoop wel dat je in je workshop niet teveel onzin over japanse bondage hebt vertelt, want waar bij shibari inderdaad vaak wel wat showmanship komt kijken, zijn de bondages beslist niet vooral esthetisch gericht (wat niet wil zeggen dat esthetiek niet belangrijk is). De bondages blijven gericht op vernedering en pijn.

    Eigenlijk vergelijk je appels met peren. Jouw op spel gerichte bondage vergelijk je met showbondage. Wat dat betreft kun je het met betrekking tot japanse bondage – als je het over spelen en niet over shows hebt – beter over kinbaku hebben. En kinbaku is juist bij uitstek gericht op connectie, interactie, emotie, en het doel van de bondage (pijn, vernedering, etc). Men zegt weleens kinbaku = shibaie + connectie. Veel meer in lijn met jouw “striptease” dus, maar dan gebruik makend van authentieke japanse technieken. Het zou zonde zijn om Japanse bondage af te doen als louter sier en esthetiek.

    • lumen1987 schreef:

      Ik heb in de workshop eigenlijk niets over shibari gesproken, behalve dat ik zeker niet als een shibari-artist aan te zien ben. En je hebt gelijk Roel, ik ben mogelijk wat kort door de bocht gegaan over shibari. Ik beschouw het niet als louter sier en esthetiek, maar ik heb wel een sterke associatie (vooroordeel misschien?) dat sier en esthetiek een grote factor spelen bij de Oosterse bondage-stijl(en?). Ik zal eerlijk toegeven, ik heb me niet veel verdiept in de verschillende stijlen die er bestaan en de heersende cultuur en gedachtegoed die erbij gepaard zijn. Ik kijk vaak naar bondages vanuit een natuurkundig en wetenschappelijk oogpunt: waarom een bepaalde techniek gebruikt wordt. Het is voor mijn gevoel ook niet aan mij om te (ver)oordelen over bondage stijlen. Voor mij gaat het erom wat voor mij werkt 🙂 En dat andere mensen zelf hun eigen weg moeten vinden, al kan ik ze daarbij vertellen wat ik heb geleerd of hoe ik iets ervaar.

      • Guilty schreef:

        Dan raad ik je zeker aan je eens te verdiepen in het werk van Osada Steve. Die heeft met Duitse grondigheid in Japan de klassieke takate kote volledig doorgeanalyseerd op structurele integriteit en efficiency of movement voor de rigger. In zijn algemeenheid wordt er in moderne shibari vrij veel naar de natuurkundige kant gekeken omdat de bondages (ook) bruikbaar moeten zijn voor vlotte en soepele performances met veel positiewisselingen. De bondages moeten dus zoveel mogelijk kunnen hebben zonder structureel aan kwaliteit te verliezen, en ze moeten economisch geknoopt kunnen worden 😉

  2. […] worden, maar zoals met veel andere dingen ben ik hierin een laatbloeier. Naar aanleiding van Lumen’s post over bondage zal ik ook wat meer vertellen over mijn ervaringen […]

  3. […] begon ruim een jaar terug, toen ik een bondage workshop voor beginners gaf op een feestje van SamariuM. Zij was daar toen ook met haar toenmalige partner. Op het feest nog een beetje met het stel wezen […]

Geef een reactie

