Safe speeltjes

Hoe veilig zijn onze speeltjes eigenlijk? Dan heb ik het nog niet eens zozeer over allerlei mep- en marteltuig, maar meer over allerlei plugjes, vibrators en dat soort spul. Op Amerikaanse blogs is het een redelijk ingeburgerd onderwerp, maar hier in Nederland ben ik er weinig over tegengekomen. Het was voor mij niet iets waar ik al te hard over nadacht, maar na het lezen over de praktijken van sommige fabrikanten ben ik me er veel bewuster van.

Je slijmvliezen zijn een tikje gevoeliger dan je huid en toch zijn er genoeg mensen die meer nadenken over wat er in hun bodylotion zit, dan over wat ze in hun lijf stoppen. Terwijl die kleurige speeltjes soms ook erg twijfelachtige chemicalien kunnen lekken of zo poreus kunnen zijn, dat ze niet echt goed schoon te maken zijn. In het beklaagdenbankje staat vooral pvc/jelly, met zijn weekmakers en poreusheid. Maar er zijn meer materialen (die soms zelfs aangeprezen worden als ‘zonder weekmakers!’) die ook poreus zijn. De marketing is vaak misleidend en er is in veel landen weinig wetgeving over waar deze producten aan moeten voldoen. Producenten geven soms ook aan dat gebruik geheel op eigen risico is en dat het misschien wel suggestief er uit ziet, maar dat het toch echt een ‘novelty’ is, een grappig ding om naar te kijken…

Het kan ook beter en daarbij helpt het dat mensen kritischer zijn geworden en opener over seks. Bloggers als Epiphora schrijven rake reviews over speeltjes en er zijn ook steeds meer sites die de voor- en nadelen van verschillende materialen naast elkaar leggen. Populair onder de bewuste speeltjesgebruiker is puur siliconenrubber, een niet-poreus en stabiel materiaal (niet te verwarren met mengels met mindere materialen). Er zijn ook creatieve opties zoals aluminium, staal, roestvrij staal, veiligheidsglas, keramiek, goed gecoat hout…ik vraag me inmiddels bijna meer af wat niet werkt…

Maar goed, is het een onderwerp wat wel leeft hier en heb ik zitten slapen? Is het iets waar jullie rekening mee houden? Ik hoor het graag!

2 thoughts on “Safe speeltjes

  1. Peter schreef:

    Wellicht een interessant onderwerp voor een discussiegroep.

  2. lumen1987 schreef:

    Wat ik wel merk ‘in de wandelgangen’ is dat vooral het delen van speeltjes tussen meerder personen enkel gedaan wordt bij hen zie ‘fluid-bonded’ zijn, dus lichaamsvloeistoffen met elkaar uitdelen. Dat, of dat een specifiek seks-speeltje puur voor 1 persoon bedoeld is.
    Ik weet dat er mensen zijn die ook gewoon condooms gebruiken bij dildo-achtige speeltjes en zodoende de gevaren omzijlen.

    Maar doorgaans is het argument eerder om eigen ‘stoffen’ niet over te brengen naar anderen, en van wat ik begrepen heb niet zozeer de stoffen die het materiaal van het speeltje kunnen afzetten.

    Ik heb wel eens kort wat rondgelezen zo’n 3-kwart jaar geleden, maar menig info ben ik daarvan alweer vergeten. Veilige materialen als de metalen die je hebt genoemd en glas zijn blijven hangen. Weet dat er weekmakers bestaan die niet goed voor je zijn, maar geen idee meer wat dat was allemaal om eerlijk te zijn.
    Ik kon me juist herinneren dat keramiek eigenlijk niet het materiaal is dat het ‘velig’ maakt, maar dat het de coating is die eroverheen zit. Keramiek uit zichzelf kan namelijk best poreus aan het oppervlak zijn kon ik me zo herinneren, waar zich dus lichaamsstoffen in kunnen blijven zitten.

    Denk dat het eigenlijk een goed artikel voor de Academy zou maken šŸ™‚

Geef een reactie

