Oeps.

Voor een perfectionist ga ik nog best vaak de mist in. Ik lees signalen verkeerd of mis ze, praat mijn mond voorbij of pak dingen faliekant verkeerd aan. Ik blijf een feilbaar mens, in de praktijk betekent mijn perfectionisme vooral, dat ik mezelf nog lang kan opvreten over gemaakte fouten. Dat kan best averechts werken. Soms word ik extra zenuwachtig omdat ik het de volgende keer echt goed wil doen, waardoor het al helemaal niet lukt, waardoor ik onzeker word, enzovoort. Ik ben ook goed in het beginnen van dingen, die ik dan niet af wil maken omdat er (OMG) een foutje in zit en het dus niet perfect gaan worden. Het blijft een aandachtspunt, hoewel ik wel steeds beter word in het herkennen van onrealistische zorgen of gedachten.

Maar soms weet ik niet dat ik iets fout heb gedaan of weet ik niet wat er mis is. In zulk soort gevallen ben ik vreselijk afhankelijk van anderen om me te corrigeren en dat kan best eng zijn. Al helemaal binnen een spel, vooral met een nieuwe partner of een nieuw soort spel, heb ik heel erg de neiging om dan maar preventief steeds te gaan vragen of alles goed gaat. Wat natuurlijk heel irritant is. Pas na wat meer ervaringen kan ik dat wat meer los laten. Aan de andere kant is teveel loslaten, lui worden, ook weer niet de bedoeling. Ik betrapte mezelf laatst nog op een stukje automatische piloot-werk. In een spel ging ik een paar gouwe ouwen langs zonder heel goed te checken of het dit keer ook wel werkte. Dat vond ik eigenlijk veel erger dan een beetje bezorgd zijn of het wel goed gaat. Het is heel leuk dat ik me niet zo’n zorgen maakte, maar dan muts ik toch liever te veel dan te weinig.

Geef een reactie

