Komt wel goed, sletje

Slet is een scheldwoord waarmee een persoon (doorgaans een vrouw maar het kan – overdrachtelijk – ook om een man gaan) met een brede seksuele activiteit wordt aangeduid, die in de ogen van de gebruiker van het woord de grenzen van het seksueel aanvaardbare overschrijdt. (Wikipedia.nl, opgehaald 14-08-2012)

‘Slet’ of ‘sletje’ zijn ook woorden waar ik vreselijke jeuk van krijg. Ik kom ze vaak tegen als ‘roepnaam’ of (liefkozend?) scheldwoord voor een vrouwelijke sub, vooral als die maar enige interesse in seks toont. Als een vrouw die -ohjee- van seks houdt, vind ik dat dat feit alleen niet genoeg is om me negatief te beoordelen. Al helemaal met de dubbele standaard die er vaak nog geldt: een man die veel seks heeft met veel verschillende vrouwen is stoer, een vrouw is al snel (daar is ‘ie inderdaad) de slet. Daarom heb ik iets, maar niet veel, minder moeite met mannen die slet genoemd worden, de bagage is gewoon net iets minder. Hoe dan ook, ik vind het niet netjes om ervan uit te gaan dat iemand slet genoemd wil worden en eigenlijk vind ik het ook niet OK om in een verhaal of verslag ‘sub’ en ‘sletje’ als uitwisselbaar te zien.

Ik kan het niet zo goed hebben dat wij als zogenaamd vrijdenkende kinksters meewerken aan het in stand houden van schaamte en communicatie-stilte rondom seks. Als gewone mensen het niet normaal kunnen hebben over seks en relaties, dan is iedereen overgeleverd aan de fictie die verschillende media ons graag verkopen. Ik zie teveel mensen die zich schamen en zich afvragen of ze wel ‘normaal’ zijn omdat ze niet voldoen aan een onrealistisch ideaal. Daar werk ik liever niet aan mee. Jezelf een slet noemen vind ik dan weer een randgeval; aan de ene kant wil ik mensen niet voorschrijven wat ze met zichzelf doen. Maar aan de andere kant vraag ik me af of je zo diezelfde misstanden niet ook in stand houdt.

Nu is in mindere mate en vooral in de Engelstalige variant is ‘slet’/’slut’  ook wel ‘reclaimed’ als een geuzennaam door de polyamorie-gemeenschap. Ik heb niet zoveel met dit soort acties, omdat het zo soms heel onduidelijk wordt wat je ermee bedoelt. Verwijs je naar de oude of de nieuwe betekenis? Voor mij gaat begrijpelijkheid eigenlijk altijd voor. En het vermijdt een hoop gezeur over “Ja, maar jij mag dat woord niet gebruiken, want jij hoort niet bij groep X en dan denkt iedereen dat je het negatief bedoelt”. Lijkt me niet zo bevorderlijk voor heldere communicatie. Maar goed, dat ben ik. Wat vinden jullie?

6 thoughts on “Komt wel goed, sletje

  1. Roel schreef:

    Volgens mij is het werkelijke probleem niet alleen taalkundig, maar het gegeven dat veel mensen het daadwerkelijk afkeuren als iemand zich seksueel vrij gedraagt (en daarmee een slet is). Een fenomeen als de slutwalk gaat voor mijn gevoel dan ook verder dan het terugeisen van het woord, het gaat ook om het opeisen van het recht om seks te hebben zonder afkeuring van de samenleving op je nek te halen. Of dat kan werken? Wie weet. Homo’s hebben ook meerdere termen terug weten te eisen en van scheldwoord omgevormd naar geuzenterm, EN ze hebben ook een toegenomen acceptatie voor elkaar gekregen. Ik denk dus wel dat dat soort acties kunnen bijdragen.

    • Crownless schreef:

      Ik vind het woord ‘slet’ juist weer leuk omdat het zo’n negatieve betekenis is (ik gebruik het woord overigens voor zowel heren als dames). Het is inderdaad voor veel mensen nogal moeilijk om ervooruit te komen dat je van seks houdt, en -de situatie waarin ik het vooral gebruik- nog veel verwarrender/beschamender om geil te worden van pijn en vernedering. Dus als ik een sub voor me heb, die duidelijk veel moeite heeft met mijn opdrachten, uitmaak voor ‘slet’, dan impliceert dat dat die persoon mijn opdrachten doet voor eigen genot. Krijg je leuke verwarde of beschamende blikken van. Of trots, afhankelijk van in hoeverre die onderdanige het dan leuk vindt om te genieten van moeilijke dingen.

      Eigenlijk betekent slet voor mij vooral ‘vindt iets dermate leuk dat het eigenlijk niet uitmaakt wie het doet’. Dus ik plak er vaak iets voor: pijnslet, pijpslet… ik heb nog nooit koekjesslet geprobeerd, maar ik denk dat het zomaar zou kunnen ook 😀

      Kortom, ik denk er anders over 🙂

      • Alchemilla schreef:

        Crownless, tja, ik vind het dan weer raar om iemand te straffen omdat ze genieten van iets. Ik ben helemaal voor genieten voor iedereen… Maar goed, als we het altijd eens waren, wordt het ook eng.

    • Alchemilla schreef:

      Roel, Ik ben het met je eens dat het probleem grotendeels niet taalkundig is, maar ik weet niet of het terugeisen van een woord de meest constructieve manier is om met dat probleem bezig te zijn. Maar goed, ik weet ook niet in hoeverre het succes van de lgbt-community samenhangt met het reclaimen van woorden. Ik zie vooral dat mensen een woord gebruiken waarover ze niet eens kunnen worden wat het betekent, wat het IMHO voor heldere communicatie een minder geschikt woord maakt.

  2. centraaloplaadpunt schreef:

    Wat mensen niet kennen hebben ze al snel een (in mijn ogen foutieve) mening over – en het vergt nogal wat om die mening bij te stellen… Merkte ik bij mezelf ook nog pasgeleden – het gaat iets te makkelijk dat snel vormen van een mening zonder kennis van zaken te hebben.
    En vrouwen die van seks houden? Ik sluit dan maar aan achter in de rij…

  3. Crownless schreef:

    “ik vind het dan weer raar om iemand te straffen omdat ze genieten van iets.”

    Als mensen ervan genieten om op iets gewezen te worden waarvoor ze zich schamen, dan is het toch geen straf? Dan is het juist genieten voor iedereen lijkt me.

Geef een reactie

