Een ‘fetish’ is opnieuw aangewakkerd

De laatste tijd luister ik bijzonder veel naar klassieke muziek (bijvoorbeeld: http://www.classicfm.nl/ ) op mijn werk, gezien ik heb gemerkt dat het me helpt met focussen op wat ik moet doen, me helpt motiveren en mij inspiratie laat opdoen uit de muziek. De klassieke muziek een verstopte ‘fetish’ van me opnieuw naar de voorgrond gehaald. Fetish is misschien een verkeerd woord. Zie maar hoe je het uiteindelijk wilt noemen aan het einde van dit blogje.

De eerste keer dat deze ‘fetish’ aan mij duidelijk werd, was toen ik op bezoek was bij een van mijn beste vrienden. Hij had in die tijd een piano via een advertentie gratis kunnen ophalen en in de gemeenschapsruimte van een anti-kraak pand gezet. Op die dag had hij me uitgenodigd en was zijn vriendin ook over de vloer. Het gesprek kwam uiteindelijk op de nieuwe aanwist en dat hij er eigenlijk nog maar weinig op had gespeeld gezien de piano een beetje vals was bij bepaalde noten en 2 toetsen het eigenlijk niet meer deden (dus je snapt nu waarom hij hem gratis kon ophalen).

Nu is hijzelf best muzikaal, en zijn vriendin zelf nog meer. Zij zingt regelmatig (en goed ook!), en speelt daarnaast ook piano. En ze is toen in de avond op een gegeven moment gewoon achter de piano gaan zitten en was begonnen met spelen. Die dag kwam ik er achter dat ze blijkbaar ook nog eens erg goed piano kon spelen. Zelfs op de iets brakke piano wist zij twee onwijs mooie nummers te spelen. Van die piano nummers die mij toeroepen om mijn ogen dicht te doen en gewoon te luisteren naar de muziek. Hoe de tonen aanzwellen en rustig worden, hoe ze een soort droom-staat in mij kunnen opwekken.

Toen ze was gestopt was het alsof ik door bliksem was geraakt. Ik had op dat moment een bewustwording: Dat ik serieus een subbie zou moeten hebben die ook ontiegelijk goed piano kan spelen. Dat ik haar na een vermoeiende dag kon opdragen wat voor me te spelen en dat ik zo doende even al mijn zorgen van me af kon laten spoelen op de klanken die ze speelt.

Omdat ik me besef dat de kans dat je een meid leert kennen die ongelooflijk goed piano kan spelen én into BDSM is én waarbij het ook onderling klikt, was deze wens langzamerhand weer op de achtergrond geraakt. Maar de klassieke radio zender heeft me een aantal ongelooflijk mooie nummers  voorgeschoteld, en zo doende is die wens weer meer op de voorgrond geraakt.

Ik heb ontdekt dat er met namelijk 2 instrumenten zijn waarop ik onder mooi spel kan gaan ‘dromen’. En dat is piano en viool. Ik weet niet precies waarom, maar deze instrumenten weten mij, mits goed gespeeld, diep te raken. En je zou misschien denken dat met een CD ik er ook zou zijn, maar de muziek op zichzelf is 2/3e van het werk. De laatste 33% komt vanwege het feit dat mijn subje het voor mij speelt. Het speciaal voor mij speelt, omdat ik er om heb gevraagd of omdat ze het zelf gewoon graag wilde doen. Die twee dingen samen, dat maakt het juist zo mooi om naar te luisteren; Om het te ervaren.

Bij deze, 2 voorbeelden:

-Lumen1987

One thought on “Een ‘fetish’ is opnieuw aangewakkerd

  1. Peter schreef:

    Leuke ontdekkingen.

Geef een reactie

