Relaties – Deel 3: BDSM-geörienteerde relatievormen

In deel 1 heb ik me uitgelaten over wat menig mens op deze planeet verstaat onder “een relatie”, en in deel 2 heb ik mijn verhaal gedaan over hoe ik denk over het zelf hebben van een polyamoreuze en open relaties. Dan rest er naar mijn idee nog een tak van sport in de wereld van relatie vormen, die binnen de BDSM scene te vinden zijn.

Binnen de BDSM scene zijn er bijzonder veel verschillende relatie vormen te herkennen, vooral omdat je zou kunnen zeggen dat er effectief twee verschillende werelden bij komen kijken, vanilla en BDSM, en op zijn minst ook nog eens drie smaken binnen de BDSM te noemen zijn: enkel Top, enkel bottom of beide kanten op. Dit kan het wel eens erg complex maken, nog een slag complexer dan een poly-relatie kan zijn. Er zijn genoeg mensen die zich met BDSM bezig houden en geen interesse hebben om dat slechts bij 1 partner uit te voeren en de mogelijke redenen hierachter zijn teveel om op te noemen. Hetzelfde voor mensen die juist wel slechts bij 1 partner hun macht willen uitwisselen. En dan zijn er nog de mensen die zowel Toppen als zich als bottom bezig houden, en daar soms niet bij 1 partner kwijt kunnen en dus eigenlijk wel gedwongen worden om meerdere partners erop na te houden.

Meerdere partners hebben bieden ook veel uitkomst en mogelijkheden binnen de BDSM, gezien niet iedereen exact dezelfde dingen heeft die diegene lukt vind als jij dat doet. Niet iedereen heeft wat met touw, wat best lastig is als jij wel helemaal wild wordt wanneer er al een koordje langs je polsen glijdt. Het biedt variatie en het kunnen ‘dekken’ van bepaalde behoeftes die iemand anders niet zou kunnen maar wel graag zou gunt aan de ander. En soms is het gewoon ongelooflijk geil om ‘uitgeleend’ te worden aan iemand anders, of om je kicks te krijgen omdat men helemaal into cuckholding is. En tsja, zeker het iets als het laatste is er toch echt een extra partner nodig.

Als er 1 ding belangrijk is binnen relaties, dan is dat goede communicatie. En ik vind dat binnen BDSM relaties al snel nog belangrijker worden. Bij machtsoverdracht komt veel bij kijken. Er is vertrouwen nodig (in de persoon en in diens vaardigheden), kennis van grenzen en limieten bij de betrokken personen, er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken als je intens gaat spelen en vaak dient er ook rekening gehouden te worden met de nabije toekomst (denk blauwe plekken en de volgende dag gaan zwemmen. Crownless schreef laatst nog erover). Ik ben dan ook blij dat naar mijn gevoel er vaak binnen de BDSM scene beter gecommuniceerd wordt dan wat ik merk binnen de vanilla wereld. Misschien is het ook wel omdat een gebrek in communicatie al snel opgemerkt kan worden binnen BDSM relaties dan binnen vanilla relaties. Ik heb daar geen concrete voorbeelden bij, dat is gewoon een gevoel dat ik heb.

Ikzelf als switch zijnde zou in de ideale situatie graag een relatie willen hebben met een andere switch meid, waarbij we beide ongeveer 50-50 zijn in onze Top/bottom needs spectrum. Tevens wens ik daar dan ook een reguliere (vanilla) relatie met diezelfde persoon. Ik geef hieraan de voorkeur omdat ik mezelf wel als een 50-50 switch beschouw en als het kan graag 1 vanilla relatie heb. Dat zou dan nog wel de vrijheid geven voor een Lumen1987 met drie partners (1 sub, 1 Dom, 1 vanilla vriendin), maar ik prefereer deze drie categorieën het liefste in 1 persoon. Ik weet niet of het op die manier minder complex zou zijn dan een relatie met meerdere personen, maar het voelt naar mijn idee wel een stuk prettiger. Het idee een opbouwende relatie te hebben waarin ik alle aspecten van de dingen waar ik van houd kan delen met haar, dat vind ik erg mooi.

In de werkelijkheid zal denk ik het bovenstaande niet snel gebeuren. Waarschijnlijk bekijk ik het veel te wiskundig allemaal, maar het vinden van een meid waar ik verliefd op wordt en zij van mij, is mij eigenlijk nooit echt soepel vergaan. Laat staan dat poel met gegadigden nog kleiner en kleiner wordt als je dan ook wilt dat diegene een 50-50 switch is die single is én primair een mono-relatie aan zou willen gaan… Maar goed, aan de andere kant hoef je maar net die ene tegen te komen waar je die klik wel mee hebt. Blijf ik wel weer een van de interessante dingen vinden van kansberekeningen: een kans van 0.5% is misschien erg klein, je kan maar net ff die mazzelpik zijn die die halve procent is.

Ik denk dat een D/s waarbij ik de Dom ben en mijn vanilla partner de sub een relatievorm is waar ik me voor een lang tijd er prettig bij kan voelen, zelf als ik geen gelegenheid heb om zelf eens te kunnen subben. Ik kan daar redelijk uit ervaring praten. Ik mis het subben wel af en toe, maar het is niet iets waar ik niet mee om kan gaan. Ik heb gemerkt dat ik best goed op subby-love en vanilla-liefde (ja, ik ervaar dat ook als totaal aparte gevoelens!) leven. Misschien komt het omdat ik eigenlijk nog maar bar weinig ervaring als sub zijnde heb, en dus nog niet zo goed weet wat ik te missen heb. Beetje net als je eenmaal een dure auto gewend bent, dat je dan niet zomaar eventjes over kan stappen op een qualitatief minder goede auto. En als je enkel reizen met OV gewend bent, dat je dan reizen met OV waarschijnlijk helemaal geen probleem vind, waarbij die persoon met de dure auto koste wat kost het OV zou willen vermijden.

Iets wat ikzelf nooit echt heb gehad, is de wens om met iemand wat aan te kloten. Hoewel ik het wel eens heb gedaan, was het die keren enkel zo gekomen puur uit toeval en dat de context op dat moment het toeliet. Ik ben iemand die diepgang in het spel zoekt. Ik wil iemand als Dom helemaal eigen maken, dat diegene diep van binnen weet dat ze mijn eigendom en speeltje is. Dat ik juist dat weer zou voelen voor mijn eigen Dom. Dat is iets waar ik naar streef binnen een BDSM relatie. Maar ik vraag me wel eens af of zoiets nog wel mogelijk zou zijn als ik dus in die ideale situatie zit, waarbij ik en mijn vriendin met elkaar spelen als Dom en sub. Is er dan dat intense gevoel van eigendom raken überhaupt wel mogelijk? Heb je daar niet juist een constante factor nodig, van dat je bij een bepaalde persoon diens subje of dominant bent?

-Lumen1987

Geef een reactie

