Meer! (1)

Als er één onderwerp is waar ik veel vragen over krijg, dan is het wel mijn relatie. Errant en ik zijn al jaren bij elkaar, we wonen samen en we hebben samen een kat. Tot zover weinig spannends. Maar we hebben ook een open relatie die na al die jaren nog werkt voor ons allebei. Dat schijnt redelijk zeldzaam te zijn, want kinksters vragen me vaak hoe dat kan en hoe ik dat toch doe. Het antwoord daarop is nogal lang, dus ik zal het verdelen over meerdere posts.

Even voor de zekerheid: wij hebben niet de perfecte relatie en ik heb niet de wijsheid in pacht. Er is niet één recept voor de ideale relatie, dus ook niet voor de ideale open relatie. Verschillende mensen voelen zich prettig in verschillende relaties. Ik vertel hier over onze relatie om tegenwicht te geven tegen alle negatieve visies die er rondzweven en om een beeld te geven van wat er bij komt kijken om alles in goede banen te leiden. Daarbij zal ik beginnen bij hoe het begonnen is, …the beginning…is a very good place to start.

Onze relatie begon ooit als een monogame relatie tussen twee lieve, nogal groene nerds. Het kwam helemaal niet bij ons op dat het ook anders kon. In onze kennissenkring en in de media vonden we geen bemoedigend beeld van niet-monogame relaties. Allemaal niet zo’n punt voor ons, totdat een zekere schone dame op het toneel verscheen. Ik had het goed te pakken, maar ik wist ook heel zeker dat ik niet mijn bestaande relatie in wilde ruilen. Seks en vriendschap, ook al is het met nog zo’n mooie en verleidelijke vrouw, zijn geen vervanging voor een relatie.

De dame in kwestie vergeten leek me onmogelijk, dus met lood in mijn schoenen biechtte ik alles op aan Errant. De gedachte van een trio kwam helemaal niet bij ons op; het ging toch om mij en de dame in kwestie? Na overleg besloten we dat ik  zowel met voornoemde schone dame in bed mocht duiken als met eventuele andere dames.  Er waren wel voorwaarden: openheid naar elkaar, discretie naar anderen, alertheid op SOA’s en voldoende emotionele afstand. Niets mocht onze relatie in de weg staan, geen geheimen, roddeltantes, nare ziektes of ontluikende verliefdheden.

Heren waren al helemaal niet aan de orde; dit was wat ons betreft puur een oplossing voor het ‘probleem’ van mijn biseksualiteit. Totaal open relaties vertrouwden we niet helemaal en zoiets ging hoe dan ook te ver voor Errant. Terwijl ik zelf ondertussen niet zo’n probleem zag met het idee dat Errant met anderen dingen zou proberen (ik ben niet altijd even consequent…). Errant had hij daar op dat moment niet zo’n behoefte aan, dus ik liet het maar even gaan verder.

In de jaren daarop bleef ik dezelfde dame af en toe zien, maar maakte verder weinig werk van mijn nieuwe vrijheden. Ik was heel erg blij dat ik verder mocht gaan, waardoor ik in de praktijk minder spanning voelde en het eigenlijk niet tot nieuwe contacten kwam. Ook was ik een beetje onhandig en bang om te flirten. Daarbij was ik zowel bang voor afwijzing als voor het ‘outen’ van mezelf en onze relatie. Ik ben tot op heden van veel mensen hun Schattigste Naïeve Vriendin en ik was en ben bang om mensen uit die droom te helpen. Ook waren wij in onze vriendenkring Het Stel geworden, die twee mensen die hardnekkig bij elkaar bleven terwijl om ons heen relaties misschien een paar maanden tot een jaar duurden. Als je zo’n icoon bent kun je die status koesteren, terwijl die tegelijkertijd ook knelt. Ook dat is iets waar we nog steeds omheen werken. Het is het ons niet waard om iedereen van de details op de hoogte te moeten brengen en om te gaan met allerlei vooroordelen.

Hoe dan ook, na al die jaren kwam Errant opeens met een verrassing. Hij had er over nagedacht, en eigenlijk kon hij geen goede reden bedenken waarom hij een uitzondering wilde maken voor mannen. Hij gaf aan dat zijn reserveringen vooral door angst waren ingegegeven: verlatingsangst en angst voor imagoschade. Hij was heel blij met hoe ik met mijn vrijheden was omgegaan en hij voelde zich nu een stuk veiliger bij het hele idee. Ik had er totaal niet meer op gerekend en me daar zo goed en zo kwaad als het ging erbij neergelegd. Mijn eerstvolgende actie was dan ook niet om de eerste de beste man die ik tegenkwam te bespringen…

Uiteindelijk duurde het nog even voordat ik iemand vond die openstond voor het idee en waar ik een klik mee voelde. Het is ook niet niks om een vanilla vriend of kennis te vragen of hij of zij in is voor de status van Friend With Benefits. Je moet jezelf blootgeven als niet-zo-schattig en als iemand die seksueel in hen geïnteresseerd is. Het risico is dat je iemand van je vervreemdt of helemaal kwijt raakt. Tegelijkertijd had en heb ik nog steeds moeite met het idee van eenmalige sekscontacten. Hoewel ik niet echt op zoek ben en was naar een relatie erbij, merk ik dat ik geneigd ben om me wel te hechten aan mensen. Tenzij het echt een groot fiasco was, vind ik het jammer om iemand meteen weer te laten gaan en vind ik het prettig om vertrouwen en vertrouwdheid op te bouwen. Ondertussen heb ik zo een paar bijzondere mensen in mijn leven gehaald, waaronder mijn eerste Dom. Niet iedereen is gebleven; door nieuwe primaire relaties en dat soort dingen heb ik aan de meesten ‘alleen nog’ speciale vrienden. Alleen de schone dame, hoe onvoorspelbaar ze ook is, blijkt een redelijk constante factor.

En mijn lieve Errant, natuurlijk! Errant heeft me al deze tijd gesteund en aangemoedigd. Hij heeft met me meegeleefd, maar ook me streng toegesproken als ik onnodig aan het piekeren was. Ik voelde me vaak een beetje schuldig omdat hij geen gebruik maakte van de vrijheden die hij ook had. Hij had geen grote behoefte daaraan, maar over de tijd verschoof de reden meer richting zijn onervarenheid met flirten en verleiden (awww!). Toen ik het echt niet meer aan kon zien hoe hij en een vriendin van hem om elkaar heen draaiden, heb ik maar naar haar laten vallen dat we een open relatie hebben. Sindsdien hebben ze veel lol met seks, bordspellen en elkaar in het algemeen. E ik mag vanaf de andere kant ervaren hoe het is. Dat is voor mij een overwegend positief gevoel: ik word er blij van om ze zo leuk samen bezig te zien en ik zie Errant stukje bij beetje ook groeien. Zijn vriendin heeft plezier in kanten van hem waar ik niet altijd even veel mee kan. Hij helpt haar op zijn beurt om het leven leuk genoeg te maken om te voorkomen dat ze om de verkeerde redenen relaties begint met twijfelachtige types. Dat lijkt mij een win-winsituatie.

En nu is er dus een nieuw hoofdstuk: mijn speelpartners. Mijn eerste Dom paste redelijk in het verhaal zoals het tot nu toe liep, maar ik zal me niet aan iedereen zoveel gaan hechten. Ik moet (zoals zo vaak) nog even nadenken hoe dit volgens mijn gevoel gaat werken…

Geef een reactie

