Relaties – Deel 1

In een kort tijdsbestek zijn er in mijn omgeving 2 koppels die recentelijk getrouwd zijn (waaronder onze eigen Liefebeest!) en 1 koppel dat binnenkort elkaar het ja-woord gaan geven. Dat is best wel veel in zo’n periode. Voor mij in ieder geval wel. Het heeft mij ook wel aan het denken gezet. Het heeft me zelfs erg veel aan het denken gezet. Over ik als persoon, als partner en als minnaar. Het heeft me laten denken over mijn relatie met JT, wat ikzelf in een relatie zoek. Wat zij volgens mij in een relatie zoekt. Het liet me denken over of ik klaar zou zijn voor zo’n commitment: het ja zeggen tegen een persoon en daarmee een ritueel voor ‘eeuwige trouw’ af te ronden.

Ik vind relaties soms bijzonder complex en ingewikkeld. Dat zouden ze niet hoeven te zijn zou je denken, maar er komt ongelooflijk veel kijken onder de oppervlakte van een relatie. Denk dat ik er ook veel te veel over denk, maar dat is een probleem dat ik zowiezo met alles wel heb denk ik. Er zijn impleciete verwachtingen die je vaak vergeet aan je partner te vertellen, maar wel boos om gaat worden wanneer die verwachtingen niet voldaan worden. Er bestaat een risico dat je de ‘ik-identiteit’ kwijt raakt naar een meer ‘ons-identiteit’. Relaties kosten tijd en moeite, en dit heeft ook wel eens zijn gevolgen zoals het verwateren van vriendschappen, een mogelijke toename van stress of (explosieve) ruzies.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben absoluut niet negatief over relaties! Ik heb zoveel extreem mooie dingen gezien wanneer 2 mensen die ontiegelijk van elkaar houden samen zijn. Het welbekende “Jullie zijn leuk samen!” is daar een voorbeeld van, iets wat JT en ik schijnen te hebben als ik de mensen om me heen mag geloven. Er zijn de heerlijke vlinders in de buik, de avonden samen in bed, het in de ochtend wakker worden naar de man of vrouw van wie je houdt, de stoute blikken van passie en seksuele spanning (die van het goede soort uiteraard!), het kunnen ‘gloeien’ in elkaar armen terwijl je bijvoorbeeld een film aan het kijken bent en die ongecontroleerde lach van wanneer je je partner weer ziet. Oh, en seks natuurlijk 😉

Ik ben erg dankbaar om mijn relatie met JT, omdat ik maar al te goed weet hoe ongelooflijk kut en frustrerend het soms kan zijn om single te zijn. Tuurlijk bestaan er happy singles en ik zou maar al te graag hun geheim willen weten gezien ik daar zeker niet een showcase model van was. De lente, kerstmis en de jaarswisseling waren voor mij altijd ontiegelijke klote tijden. De lente omdat dan de hormonen in het lichaam van de mens en dier gekke dingen gaan doen en we spontaan verliefd om elkaar gaan worden enzo, wat bijzonder frustrerend wordt als jouw verliefde gevoelens niet beantwoord worden terwijl er overal om je heen relaties als paardenbloemen in een stuk gras tevoorschijn komen. Dat kerstmis een kut periode is voor singles hoef ik denk ik niet uit te leggen, dat beseffen veel mensen wel denk ik. En voor mij is de jaarswisseling eigenlijk om dezelfde redenen als kerst een onaangename periode als single zijnde. Ik vraag me wel eens af of andere mensen wel eens stil staan bij dat wat zij hebben in een relatie waarschijnlijk bijzonder gewild is en of ze zich beseffen dat ze het al best goed voor elkaar hebben als je ze een partner hebben die van hun houdt.

Nu zijn er bijzonder veel relatiesoorten in de wereld. Ikzelf heb een aanleg voor polyamorie, maar ik kies ervoor om slechts 1 persoon als mijn geliefde te noemen. Waarom beschouw ik mezelf polyamoreus en toch verlang ik naar 1 enkele partner? Dat vertel ik je in deel twee.

-Lumen1987

2 thoughts on “Relaties – Deel 1

  1. […] Relaties – Deel 2: Polyamorie Nu zijn er bijzonder veel relatiesoorten in de wereld. Ikzelf heb een aanleg voor polyamorie, maar ik kies ervoor om slechts 1 persoon als mijn geliefde te noemen. Waarom beschouw ik mezelf polyamoreus en toch verlang ik naar 1 enkele partner? Dat vertel ik je in deel twee. Einde deel 1 […]

  2. […] deel 1 heb ik me uitgelaten over wat menig mens op deze planeet verstaat onder “een relatie”, […]

Geef een reactie

