Waarom ik vanilla ook belangrijk vind als BDSMrt

Misschien merk je het om je heen wel: mensen die je kent binnen de BDSM scene die steeds minder vanilla vrienden hebben en steeds meer hun vriendenkring binnen de BDSM wereld hebben. Althans, ik merk het wel op in sommige vrienden van me binnen de BDSM wereld. Zelf kan ik me daar niet zo goed in vinden. Ik  voel me er niet prettig bij om alleen vrienden binnen de BDSM wereld te hebben.

Ik zal het meteen maar heel open zeggen: ikzelf beschouw, zelfs na 1,5 jaar actief BDSMer en 2,5 jaar ofzo bekend te zijn met alternatieve seksualiteit, BDSM niet als ‘normaal’. Nog beter, ik zou het ook eigenlijk niet als ‘normaal’ willen beschouwen.  Als in, ik wil het als buitengewoon blijven beschouwen. Want hoe normaal jij het vind en mogelijk de vrienden om je heen, er is nog altijd de rest van de wereld. Een wereld waar jij ook een onderdeel van vormt. En je kan er bijna zeker van zijn: ze zijn zéér waarschijnlijk een stuk minder positief over BDSM of alternatieve seksualiteit dan jij dan bent.

We hebben Amerika waar het soms wel lijkt als homofobie met de paplepel gevoerd wordt. Er zijn landen waar seksspeeltjes bezitten strafbaar is. Waar homoseksueel zijn strafbaar is. You name it. Haters gonna hate perhaps?

Het punt is, en daar doe ik ook best veel moeite voor, dat het feit dat ik aan BDSM doe niet zichtbaar of merkbaar aan me is naar “de buitenwereld”. Want hoewel BDSM veel leuke dingen met zich meebrengt, hangen er ook risico’s aan vast. Baanverlies is daar een van. Maar eentje die voor mij echt op nummer 1 staat, is dat ik niet op een soort zwarte lijst in de salsawereld terecht komt. Dat niemand meer met me wil dansen, want “ik ben een creep die enge dingen doet”. En gezien salsa voor mij een ongelooflijke passie is, zal ik alle moeite doen om dat te voorkomen.

En daar komt een goede ijk-lijn van te pas. Een referentie die je kan vertellen dat het ook anders kan. Dat ik eraan herinnerd kan worden, op dagelijkse basis dat mensen soms wat bekrompen zijn. Dat heus waar niet iedereen zo openminded is als ikzelf dat ben. Dat er mensen zijn, mogelijk met macht ook mind you, die maar al te graag ons zieke soort mensen van de aardbodem zouden willen zien verdwenen.

Misschien denk je dat het wel meevalt allemaal. Ik heb daar altijd een ijzer sterk argument voor: joden dachten vroeger voor Hitler aan de macht was dat ze geen gevaar liepen. Klinkt misschien paranoïde, maar je weet het gewoon niet wat de toekomst kan brengen. Ik doe mijn best om geen sporen van identiteit achter te laten op het net. Ik gebruik daarom bijvoorbeeld practisch principiëel niet graag herkenbare foto’s op het web.

But I sidetrack a bit. Ik wil graag vanilla mensen om me heen hebben. Ze graag horen hoe ze over dingen denken. En in me opnemen dat er altijd mensen zijn die ergens anders over nadenken dan ik dat doe. En dat de meerderheid vind dat wat ik prive uitvoer niet ‘okey’/’hip’ is. Zie het maar als een variatie op een ‘moral compas’.

Dus voor het geval je het nog niet wist: BDSM is niet normaal.
(but so might be everything else…)

-Lumen1987

Geef een reactie

