Territorium

Sommige mensen hebben veel zelfvertrouwen, anderen zijn onzekerder. Hoe sterk en veilig je voelt, hangt ook af van waar je bent en wie of wat je bij je hebt. Een plaats kan meteen gevoelens bij je losmaken. Ik speelde bijvoorbeeld altijd bij mijn dominant thuis. De stoep, het portiek en de voordeur brachten mij niet alleen dicht bij zijn huis, maar ook bij mijn subbigheid. Zijn territorium was mijn veilige haven en op dat moment werd ik deel van dat territorium. Waar ik normaal van niemand ben en nogal opstandig word van mensen die me willen claimen, was het daar opeens goed.

Het idee van territorium leunt aan tegen eigendom en tegen ‘sanctuary‘. Ik denk zelf dat territorium breder is dan sanctuary en smaller dan eigendom. Territorium is voor mij het geheel van voorwaarden voor spel én voor sanctuary. Territorium is wat van jou is en wat je kunt en wilt verdedigen. Het kan ook zijn dat je kiest om je territorium aan iemand anders te geven, maar daarvoor moet het eerst van jou zijn.

Mensen wonen vaak dicht op elkaar. Je werkt misschien in een kantoortuin of je woont in een gedeeld (of erg gehorig) huis. Het kan onrustig zijn om zo weinig te hebben wat echt van jou is en waar je echt jezelf kunt zijn. Het zijn, hebben, maken of meenemen van  territorium geeft ruimte voor jezelf, wat voor mij echt een voorwaarde is om in de stemming te komen. Nou is een eigen huis of kamer het meest voor de hand liggende soort territorium. Maar er zijn ook andere manieren om een stukje te claimen voor jezelf. Gedrag, zoals rituelen en vaste gewoonten, kun je gebruiken om fysiek en mentaal een plek te claimen of ‘in te wijden’. Sommige mensen beginnen bijvoorbeeld een spel met vaste vragen en antwoorden, of met het klaarleggen van hun spulletjes. Anderen hebben een draagbaar territorium, zoals een collar,  dekentje of cirkeltje persoonlijke ruimte. Dan maakt het niet uit of je bij de visboer staat of in de bioscoop zit, je neemt een stukje territorium mee.

Ik vermoed eigenlijk dat dit allemaal samenhangt met mentaal territorium. Dat is meer een gevoel dan een plaats of voorwerp. Of een plaats voor je gevoel, dat kan ook, helemaal de vinger erop leggen lukt me nog niet helemaal. Naar mijn idee heeft het iets te maken met van jezelf zijn, je uitdagingen kiezen en verantwoordelijkheid nemen. Wie ben je? Wie is er ‘pack’, je ‘familie’? Wie kun je vertrouwen? Hoeveel vertrouw je jezelf? Hoeveel ruimte gun je jezelf?

4 thoughts on “Territorium

  1. lumen1987 schreef:

    Hmm, je schijft over dat een territorium breder is dan wat ik in een vorige post had omschreven als ‘Sanctuary’. Zou je dat misschien wat meer kunnen toelichten, gezien ik eigenlijk niet hetzelfde idee heb. Wat ik had beschreven onder dat stukje, was een plek, stuk muziek, woord of een voorwerp waarin je je als sub helemaal veilig in/bij kan voelen. Nu snap ik dat je je helemaal veilig zou kunnen voelen op een locatie, maar om nu te zeggen dat territorium het beschreven ‘toevluchtsoord’ wat ook een knuffel kan zijn of een misschien wel het nummer “Mad World” van Gary Jules zou omvatten… Dat zie ik dus niet zo. Dat er een raakvlak is, dat wel. 🙂

    • Alchemilla schreef:

      Ik zie sanctuary als een intens soort territorium. Territorium dat zo van jou (of van iemand anders die je vertrouwt) is, dat je je er extra veilig voelt. En die dingen als instrumenten voor het maken van draagbaar territorium, een manier om een plek, persoon en/of moment voor jezelf te claimen.

      En gelukkig hoeven we het niet 100% met elkaar eens te zijn 🙂

      • lumen1987 schreef:

        Ah, zo kan je het inderdaad ook bekijken ja. Een draagbaar stuk territorium, zo had ik er niet naar gekeken. Enkel zou zoiets niet helemaal meer zijn toevluchtsoord karakter hebben wanneer je als sub een vlucht reactie krijgt voor je Dom (getriggered door een slechte sub-space) en je eigenlijk je niet veilig voelt binnen zijn territorium.

  2. […] zijn er een paar dingen die in mijn ervaring een stukje kunnen helpen. Ruwweg is er het duidelijk afbakenen van je spel en het netjes afwikkelen van alles wat je losmaakt. Hoe mensen een spel afbakenen, dat […]

Geef een reactie

